Sök efter produkter och kategorier.

Telefonnummer: 031-797 09 60
Email: [email protected]

Kundtjänst öppettider:
Måndag – Fredag: 09.00 – 17.00
Notera att vi har stängt helgdagar.

Adress:
Första Långgatan 4
413 03 Göteborg
Sverige

Generella frågor: [email protected]

Marknad: [email protected]

Ekonomi/Finans: [email protected]

Sälj: [email protected]

VD: [email protected]

När du har handlat klart så kan du använda följande alternativ för att betala:

 

1. Faktura: Vi samarbetar med Klarna som ställer ut en faktura till dig om du önskar att betala på detta sätt. När vi har tagit emot din beställning kollar vårt system av så att din folkbokföringsadress är den samma som du har angett. En kreditupplysning ingår i Klarnas rutinkontroll. Du betalar sedan fakturan på det sätt du själv väljer. Väljer du att betala mot faktura så behöver du inte betala innan du har dina varor i handen. Fakturan får du via mail och du har sedan 14 dagar på dig att betala. Du måste vara över 18 år och får heller inte ha någon betalningsanmärkning. Läs även mer på www.klarna.com

 

2. Avbetalning: I samarbete med Klarna kan du dela upp din betalning. Snabbfakta: * Endast för kunder som är folkbokförda i Sverige. * Betala lägst 100 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet. * Ingen uppläggningsavgift. * Aviavgift: 29 kr (En avgift oavsett antal köp). * Årsränta - 19,5%
Vi kan erbjuda dig som kund att dela upp din betalning. Du kan handla från 1,000 kr och uppåt via betalningsalternativet ”Klarna Konto”. Du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp (lägst 100 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet) och kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång.

 

För frågor gällande delbetalning och/eller ditt konto kan du kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via e-post [email protected]

Vi har fri frakt och fria returer i Sverige.
 
Leveranser erbjuds till närmaste utlämningsställe i Sverige. Vår ambition är att din order skall skickas inom 24 timmar från det att du beställt och normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar. Leveranstiden varierar efter var du bor, hur stor din beställning är samt postens eget arbete.
 
Du har full retur- och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. I Sverige är det kostnadsfritt att byta eller lämna tillbaka varor. Använd den medföljande returfraktsedeln för att skicka tillbaka varor kostnadsfritt.

Du har full retur- och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Det är kostnadsfritt att byta eller lämna tillbaka varor. Använd den medföljande returfraktsedeln för att skicka tillbaka varor kostnadsfritt.

Om du handlar från ett land utanför Sverige betalar du själv fraktkostnaden vid retur eller byte med undantag för felleveranser eller vid eventuella transportskador.Om du vill returnera en vara, följ instruktionerna i det formulär som medföljer din beställning.

Vid retur, börja med att skicka ett mail till [email protected] där du skriver retur samt ditt ordernummer i ämnesraden och sedan beskriver vad det är du vill returnera.

Fyll sedan i retursedeln som följer med vid leverans och returnera paketet till:

Elvine AB
Tex Press Logistik AB
Kryptongatan 14
431 53  Mölndal


När vi fått din retur och allt är godkänt sätts pengarna in på ditt konto.

ALLMÄNNA VILLKOR
För att handla på elvine.se måste du vara minst 18 år eller ha målsmans tillstånd. Vid beställning av varor hos oss ingår du ett köpeavtal med oss. Alla varor du ser på hemsidan är lagervaror för omgående leverans och alla våra priser är inklusive moms innanför EU och exklusive moms utanför EU. Elvine.se reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbsida. Vi strävar efter att alla våra produkter ska vara så nära verkligheten som möjligt med proportioner och färger med kan dock inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.

REKLAMATION
Reklamation skall göras snarast efter att varan mottagits, dock senast inom 14 dagar efter mottagandet. Om skälet till reklamationen beror på Elvine står vi för eventuella extrakostnader. Om skälet till reklamationen beror på felköp eller på annat sätt beror på kunden och varan är felfri eller öppet köp står kunden för alla extra kostnader. När vi fått varan och reklamationen blivit godkänd, skickar vi dig en ny vara plus ersättning för frakten eller återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan plus ersättning för frakten. Hanteringen av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, gå till www.konsumentverket.se.

FORCE MAJEURE
Skulle något av följande saker inträffa befrias Elvine AB från att fullfölja avtal. Detta gäller vid omständigheter utanför vår kontroll. Strejk, krig, nationellt undantagstillstånd, sabotage, naturkatastrofer, onormal nedgång i marknaden, åtgärder tagna av nationell regering, om bolaget blivit utsatt för kriminell aktivitet, större olyckshändelser och blockad.

TRANSPORTSKADOR
Upptäcker du att paketet är skadat när du hämtar det på posten skall Du genast anmäla det på posten. Om Du upptäcker skador senare skickar Du ett mail till vår kundtjänst på [email protected] Vid retur från kund så står kunden för skador som kan uppstå vid transporten.

FÖRETAGSADRESS
Elvine AB
Första Långgatan 4
413 04  Göteborg
Tel: 031-797 09 60
Organisationsnummer: 556540-9215

Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen, 27§ KKL. Vi har 3 års reklamationsrätt på alla våra produkter. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Fel som är orsakade av normalt slitage omfattas inte.

Laga inte ersätta
Mindre defekter godkänns inte för återbetalning. Laga inte ersätta, är vår filosofi. Om livslängden på varje plagg ökar, kan omfattningen av deras miljöpåverkan minska.

Hur du reklamerar en vara
Om du handlat din produkt hos en av våra återförsäljare ska du vända dig till just den återförsäljaren. Detta beror på det köpeavtal du har med återförsäljaren.

Om du handlat från vår officiella Webshop var god skicka ett mail med ditt ordernummer, ett par bilder på produkten där felet syns på ett tydligt sätt, samt en kort beskrivning av felet till [email protected]

INTEGRITETSPOLICY

Elvine AB, org. nr. 556540-9215, Första Långgatan 4, 413 03 Göteborg (”Elvine”) behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning. Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Elvine.

Elvine vill vara helt transparent med vilka uppgifter om dig som vi behandlar och för vilka ändamål vi gör det. Vi ber dig därför att läsa igenom denna integritetspolicy, som beskriver vår behandling av dina uppgifter och som också redogör för de rättigheter du har enligt lag. Om du har några frågor angående vår behandling av dina personuppgifter får du gärna höra av dig till oss. Du hittar våra kontaktuppgifter under punkten 6 nedan.
 

1    VILKA PERSONUPPGIFTER BEHANDLAR VI OM DIG?

Vi behandlar följande personuppgifter om dig:

-    Namn,

-    Kontaktuppgifter, såsom leveransadress, land, telefonnummer, e-postadress,

-    Orderhistorik, såsom uppgifter om den vara du köpt, datum och tid för transaktionen, fakturaadress, valt betalsätt och annan information om ditt köp,

-    Uppgifter om dina kontakter med oss, via exempelvis telefon, e-post, chatt och andra kanaler såsom sociala medier,

-    Uppgifter relaterade till reklamationer eller utnyttjande av din ångerrätt,

-    Uppgifter i ditt tävlingsbidrag.

I de fall vi inte får ovan nämnda personuppgifter direkt från dig, får vi tillgång till dem från våra samarbetspartners. Elvine kan även komma att få information om dig från Elvines betaltjänstleverantörer och transportbolag gällande betalning och leverans av dina ordrar.

Elvine kan komma att ta emot information från e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Elvine behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Elvine att informera dig som tredje part om behandlingen.
 

2    VARFÖR OCH ENLIGT VILKEN RÄTTSLIG GRUND BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

För administration av kundförhållande och beställningar
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter, orderhistorik samt uppgifter om dina kontakter med oss i syfte att kunna administrera dina beställningar och returer samt för att i övrigt kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Detta inkluderar bland annat att möjliggöra för dig att beställa våra produkter och skapa ett konto på vår hemsida där du till exempel kan se tidigare beställningar samt för oss att ta fram och skicka orderbekräftelser och aviseringar om leveransstatus och leveransproblem, paketera och leverera beställda produkter. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är i denna del att den är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan vårt avtal ingås. Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att erbjuda och leverera våra tjänster och produkter eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För att tillhandahålla kundtjänst och service
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter samt orderhistorik för att hantera kundtjänstärenden och ge dig god service, såsom att svara på frågor från dig och tillhandahålla support via telefon, e-post, chatt eller andra kanaler såsom sociala medier. Den lagliga grunden för vår behandling i denna del är att den är nödvändig för vårt berättigade intresse av att möta dina behov och ge dig bästa möjliga service. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För kvalitetssäkring av vår verksamhet
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter, orderhistorik samt uppgifter om dina kontakter med oss i syfte att kvalitetssäkra vår verksamhet, optimera vår hemsida och våra tjänster samt för att utbilda vår personal. Den lagliga grunden för vår behandling i denna del är att den är nödvändig för vårt berättigade intresse av att möta dina behov, ge dig bästa möjliga service och utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För kampanjer och tävlingar
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter, uppgifter om dina kontakter med oss och uppgifter i ditt tävlingsbidrag i syfte att möjliggöra för dig att vara med i våra kampanjer och tävlingar på bl.a. sociala medier och på så sätt kunna vinna fina priser. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla kampanjer och tävlingar till dig. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För marknadsföring
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter och uppgifter om dina kontakter med oss i syfte att informera dig om våra produkter och tjänster. Vi kan bl.a. komma att skicka relevanta marknadsföringserbjudanden till dig, förutsatt att du aktivt tackat ja till att få sådana meddelanden. Sådana meddelanden tillhandahålls via e-post. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra produkter och tjänster som vi tror att du kan vara intresserad av. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet. Tackar du nej till marknadsföring från oss kommer vi såklart inte att skicka marknadsföring till dig.

För hantering av reklamationer, returer m.m.
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter, orderhistorik, uppgifter om dina kontakter med oss och uppgifter relaterade till reklamationer eller utnyttjande av din ångerrätt i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den lagliga grunden för vår behandling i denna del är att den är nödvändig för att fullgöra vårt avtal samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.

För statistik
Vi behandlar namn, kontaktuppgifter, orderhistorik, uppgifter om dina kontakter med oss samt uppgifter relaterade till reklamationer eller utnyttjande av ångerrätt i syfte att ta fram statistik och analyser avseende vår verksamhet och våra produkter och tjänster. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för vårt berättigade intresse av att över tid kunna utvärdera kvaliteten på våra produkter och tjänster och utveckla dessa för framtiden. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För bokföring
För bokföringsändamål behandlar vi uppgifter om den transaktion som skett mellan Elvine och dig och som avser den beställning du gjort. Vi kommer av den anledningen att behandla namn, kontaktuppgifter och orderhistorik. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter för detta ändamål är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.
 

3    TILL VEM LÄMNAR VI VIDARE PERSONUPPGIFTERNA OCH VAR BEHANDLAR VI DEM GEOGRAFISKT?

Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av andra. Som exempel på tredje parter som vi lämnar ut dina personuppgifter till kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, tjänsteleverantörer av betallösningar samt advokatbyråer för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet.

Vi lämnar även ut dina personuppgifter till våra samarbetspartners och till våra tjänsteleverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna policy och våra instruktioner.

Vi kan också komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att vi lämnar ut sådana personuppgifter.

Vi kan även komma att dela dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Elvines tillgångar.

Elvine och Elvines samarbetspartners behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, kommer Elvine att vidta åtgärder för att se till att personuppgifterna fortsätter att vara lika skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EU och EES.
 

4    HUR LÄNGE BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER FÖR DE OLIKA ÄNDAMÅLEN?

Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det finns ett behov av att bevara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in för. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig där och för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som Elvine behandlar i syfte att administrera kundförhållande och beställningar sparas fram till dess att din order är lagd och en period om tre månader därefter. Om du har ett registrerat konto hos oss sparas uppgifterna i tre år från att du lagt din order.  

Personuppgifter som behandlas för att tillhandahålla kundtjänst sparas i ett år efter avslutat köp. Information om och korrespondens angående kundtjänstärende sparas ett år efter avslutat kundtjänstärende.

De personuppgifter som vi behandlar om dig i syfte att kvalitetssäkra vår verksamhet sparas i ett år.

Personuppgifter som vi behandlar för kampanjer och tävlingar sparas till dess att aktuell kampanj eller tävling är avslutad.

Om du har tackat ja till att få direktmarknadsföring och nyhetsbrev från oss behandlar vi dina personuppgifter för detta ändamål till dess att du avregistrerar dig eller meddelar att du inte vill ha fler direktmarknadsföringsmeddelanden från oss.

Personuppgifter som vi behandlar för hantering av reklamationer, returer m.m. behandlas under den tid som vi enligt lag eller vårt avtal med dig har dessa rättsliga förpliktelser och åtaganden gentemot dig och upp till tre år efter senaste genomfört köp.

Personuppgifter som Elvine behandlar för bokföringsändamål bevaras i sju år från utgången av det kalenderår då det aktuella räkenskapsåret avslutades.

Dina personuppgifter kan komma att sparas under längre tid än vad som anges ovan om det behövs för att följa rättsliga krav eller myndighetsbeslut.
 

5    DINA RÄTTIGHETER

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).

5.1    Din rätt till information och tillgång
Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig.
Om du inte har grund för din begäran eller din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, får vi antingen vägra att gå din begäran till mötes, eller ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader som din begäran medför för oss.

5.2    Din rätt till rättelse och radering
Om dina personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära att vi rättar eller kompletterar sådana personuppgifter.

Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter under vissa omständigheter (vilka anges EU:s databeskyddsförordning). Under förutsättning att din förfrågan faller inom en av dessa omständigheter, kommer vi radera dina uppgifter.

5.3    Din rätt att invända mot direktmarknadsföring
Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål ber vi dig att meddela oss detta genom att kontakta oss på våra kontaktuppgifter som anges nedan, se punkt 6. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta ändamål.

5.4    Din rätt att kräva begränsning
Under vissa förutsättningar som närmare anges i EU:s dataskyddsförordning, har du rätt att kräva att behandlingen begränsas. Om du har denna rätt, kommer sådana personuppgifter, med undantag för lagring, endast behandlas med ditt samtycke, eller för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk eller för att skydda någon annan fysisk eller juridisk persons rättigheter eller för skäl som rör ett viktigt allmänintresse.

5.5    Din rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få ut de personuppgifter om dig och som du har tillhandahållit oss, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig när så är tekniskt möjligt.

5.6    Din rätt att lämna in klagomål
Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter ber vi dig att kontakta oss, se våra kontaktuppgifter i punkt 6. Du har även rätt att ge in ett klagomål på vår personuppgiftsbehandling till:

Datainspektionen / Dataskyddsmyndigheten (myndigheten byter namn till Dataskyddsmyndigheten under år 2018)
Box 8114
104 20 Stockholm
[email protected]
 

6    KONTAKTA ELVINE

Du kan kontakta oss på följande sätt:

-    via e-post [email protected],

-    via telefon 031-797 09 60,

-    genom att skriva brev till eller besöka oss på Elvine AB, Första Långgatan 4, 413 04 Göteborg.

Vi har rätt att ensidigt ändra denna integritetspolicy. De eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att den justerade integritetspolicyn har gjorts tillgänglig för dig på vår hemsida eller via utskick från oss.


COOKIES

Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Vi använder cookies för att förbättra vår sida och din shoppingupplevelse. Vi använder följande cookies på vår webbplats:
 

Cookie Syfte
Google Analytics Sidanalys
GA Audiences Sidanalys
AddThis Annonsering
DoubleClick Ad Exchange Annonsering
Google Dynamic Remarketing Annosering
Facebook Custom Audience Annonsering
Typekit by Adobe Typsnitt
Facebook Connect Sociala medier


Du kan enkelt radera cookies från din dator eller mobila enhet via webbläsaren. För instruktioner om hur du hanterar och raderar cookies, gå till alternativet "Hjälp" i din webbläsare. Du kan välja att avaktivera cookies eller få en avisering varje gång en ny cookie skickas till din dator eller mobila enhet. Observera att du, om du väljer att avaktivera cookies, inte kommer att kunna utnyttja alla funktioner på vår webbplats.

Fråga: Hur impregnerar ni era vattenavvisande kläder? Har ni PFC-fri behandling?
 
Svar: Vi är helt PFC fria (PFC=fluorkarbon). I de plagg där vi gör en vattenavvisande impregnering av ytatyget använder vi Eco-Bionic finish som är ett miljövänligare PFC-fritt alternativ än Fluorkemin.

 

Fråga: Det står i produktbeskrivningen att jackan är gjord i ett vattentätt tyg och har en vattenpelare på 3000mm. På vilket sätt är tyget vattentätt?
 
Svar: För att göra ett tyg vattentätt med en vattenpelare på 3000mm, lägger vi antingen en PU-film eller PU-beläggning på baksidan av ytatyget. I dessa plagg tejpar vi också de mest kritiska sömmarna, såsom nacke, axlar och ärmhål.